واگذاری تعیین دستمزد کارگران به مجلس منتفی شد تعویض ۵۰۰ هزار کولر آبی پرمصرف در خراسان رضوی جزئیات تازه‌ترین تغییر سن و شرط بازنشستگی (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) افتتاح نخستین سامانه پایش هوشمند روشنایی معابر شبکه توزیع برق کشور در مشهد رئیس دبیرخانه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی تاکید کرد؛ لزوم رفع ابهام حقوق کارکنان شرکت های خدماتی سود مرحله سوم سهام عدالت کی واریز می‌شود؟ قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (سه‌شنبه، ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) نظارت بر واحدهای صنفی طلافروش در مشهد ادامه دارد ارسال فهرست سهام‌داران مشکوک در سقوط بورس، به دادسرا چرا قیمت زعفران کاهشی شد؟ | یک درخواست از بورس جریمه ۱.۲ میلیون‌تومانی برای به‌کارگیری اتباع غیرمجاز امشب؛ آخرین مهلت انتخاب خودرو‌های وارداتی در سامانه یکپارچه (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) اقساط مالیاتی اصناف بیش‌تر می‌شود نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴ در تهران آغاز به کار کرد + معرفی بخش‌ها مهلت استفاده از طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی تمدید شد + جزئیات علت فرار پول‌ها از بورس چیست؟ (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) نخستین گواهی سپرده سکه صادره خزانه بورس کالا معامله شد ماجرای تعطیلی و پلمب طلافروشی‌های مشهد چه بود؟ (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۳۰ هزار سکه در حراج امروز فروش رفت (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی ۲۵۰ همت تسهیلات بانک کشاورزی برای متقاضیان + فیلم پلمب ۲ مشاور املاک در محدوده قاسم‌آباد مشهد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) | پلمب ۱۱ بنگاه از ابتدای سال افزایش «حق مسکن» کارگران منتفی شد چرا تعداد پرواز‌های داخلی تهران-مشهد نسبت به گذشته نصف شده است؟
سرخط خبرها

دردسرهای کارگران تمامی ندارد | نبود امنیت شغلی حتی برای کارگران ماهر

  • کد خبر: ۲۲۴۳۷۵
  • ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۸
دردسرهای کارگران تمامی ندارد | نبود امنیت شغلی حتی برای کارگران ماهر
رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و و پیمانی با تأکید بر ضرورت داشتن امنیت شغلی گفت:با کارگر ماهر و تحصیلکرده ما بخاطر فقدان امنیت شغلی مانند کارگر ساده و بدون تحصیل پس از بیست سال برخورد می‌شود و شان جامعه کارگری با نبود امنیت شغلی زیرسوال است.

به گزارش شهرآرانیوز، یکی از مشکلات فعلی بازار کار عدم امنیت شغلی و عدم سامان دهی قرارداد‌های کار در بازار کار است. مسئله‌ای که تقریباٌ بخش زیادی از کارگران را درگیر کرده است.

به روایت آمار در حال حاضر حدود ۹۶ درصد قرارداد‌های کار به صورت موقت هستند و مشکلات مانند عدم بیمه، عدم دریافت دستمزد قانونی دارند. کارگاه‌های کمتر از ۱۰ نفر نیز از این مشکلات به شکل دیگری رنج می‌برند، چرا که بخشی از موارد قانون کار مشمول آنها نمی‌شود.

طبق آمار ارائه شده بیش از ۹۶ درصد قرارداد‌های کار موقت است. حتی در قالب کار‌های با ماهیت مستمر، به دلیل عدم اجرای قانون در بخش تفکیک کار‌های دائم و موقت با قرارداد‌های کوتاه مدت مشغول به کار هستند و امنیت شغلی به عنوان یکی از اساسی‌ترین مولفه‌های رضایتمندی کارگران و تاکید شده توسط سازمان بین‌المللی کار، قانون کار جمهوری اسلامی ایران و سند ملی کار شایسته، در ارتباط با اقشار کارگری مغفول مانده و بیشترین آسیب از این بخش متوجه نیروی کار است.

بر مبنای قوانین حوزه کار، یکی از شرایطی که می‌تواند مانع از انعقاد قرارداد موقت کار شود، اجرای ماده ۷ قانون کار است. در تبصره ۲ ماده ۷ قانون کار از سال ۱۳۶۹ دولت مکلف شده است که ماهیت مشاغل مستمر و غیر مستمر را مشخص کند.

مقام معظم رهبری در تبیین وظایف قوا و دستگاه‌ها در قبال جامعه کارگران، تضمین امنیت شغلی را از مهمترین مسائل دانستند و افزودند: کارگری که با قناعت و نجابت مشغول کار است باید به آینده شغلی خود اطمینان داشته باشد.

فتح الله بیات، رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و و پیمانی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات ما بحث عدم اجرای امنیت شغلی است گفت: بر اساس پیگیری اتحادیه بحث مطالبه اجرای ماده هفتم قانون کار و امنیت شغلی بوده است. از سال‌های دور در ما در مجلس و حتی در صحن علنی مجلس موضوع امنیت شغلی کارگران را مطرح کردیم که رای نیاورد.

وی تاکید کرد: اساس و پایه کار تشکیلاتی ما کارگران در حوزه تشکلی و روابط کار وابسته به امنیت شغلی است. بیش از ۹۶ درصد کارگران ما فاقد قرارداد دائمی و دارای قرارداد یکساله یا کمتر است. وقتی نماینده کارگری نیروی دائمی نباشد، جسارت لازم برای ایستادن مقابل کارفرما را نداشته و نخواهد داشت. 

بیات افزود: در بهمن ۹۸ آقای ربیعی وزیر وقت کار بحث سقف قرارداد موقت برای ۴ سال را مطرح کرد که این سقف از بهمن سال ۱۴۰۲ با این رای هیات وزیران باید رعایت شود. با استناد به این رای باید ادارات کار حکم به بازگشت به کار کارگران اخراجی بدهند، اما این کافی نیست. 

این فعال کارگری تصریح کرد: کارگر ماهر و تحصیلکرده ما بخاطر فقدان امنیت شغلی مانند کارگر ساده و بدون تحصیل پس از بیست سال برخورد می‌شود و شان جامعه کارگری ما بخاطر فقدان امنیت شغلی کاملا زیر سوال است. 

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی با اشاره به دادنامه ۱۷۹ دیوان عدالت گفت: بیش از ۳۰ سال از تصویب قانون کار و دادنامه ۱۷۹ دیوان عدالت می‌گذرد، ولی می‌بینیم که کارگران قرارداد دائم ندارند و در کار‌های با ماهیت مستمر قرارداد موقت بسته می‌شود.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی با بیان اینکه باید نقدینگی‌ها و سرمایه‌ها به سمت تولید هدایت شوند، اظهار کرد: بانک‌ها باید بخش تولید را در اولویت پرداخت تسهیلات و سرمایه‌گذاری خود قرار بدهند، زیرا پایه و اساس اقتصاد و رشد اقتصادی هر کشور تولید آن است و اگر حرکت سرمایه‌ها به سمت تولید باشد، موجب شکوفایی و بهره‌وری اقتصادی می‌شود.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->